03.03.21

Bølgende magtkamp i Skåne

Omkring 99,8 procent af jernalderbopladsen på Uppåkra ligger fortsat under jorden, så der er stadig hemmeligheder og skatte at finde. Under udgravningen af de store haller arbejdede arkæologerne under et telt for at beskytte udgravningen mod regn og sol. Besøgende havde mulighed for at følge arbejdet på nært hold. Foto: Lunds Universitet

I artikelserien Her blev Danmark født går en række historikere, arkæologer og forfattere tilbage i historien og fortæller om steder, der har haft stor betydning i udviklingen af det Danmark, vi kender i dag. Denne artikel tager en afstikker til Skåne – som i slutningen af perioden var dansk – og en jernalderboplads, som var centrum for magtstridigheder og en petriskål for udviklingen af samfundet.

Af Lene Steinbeck

Da der i 1934 skal laves fundament til et hus nær Stora Uppåkra kirke et par kilometer syd for Lund, dukker der pludselig potteskår, knoglerester og metaldele op af jorden. Den tililende arkæolog daterer fundene til den romerske jernalder – omkring år 0-400. En mindre udgravning viser spor efter et temmeligt stort område med bebyggelse, men stedet bliver ikke undersøgt yderligere. Først omkring 60 år senere, da man vil vide mere om udviklingen fra stammesamfund til mere civiliserede samfund fra den tidlige jernalder og ca. år 1000, rykker et hold arkæologer til Uppåkra. I 1996 begyndte den første af en række udgravninger.

De næste godt 35 års udgravninger åbenbarer en af jernalderens mest betydningsfulde bopladser, der strækker sig over et område på 40 hektar. Det er den største sammenhængende bebyggelse i Sydskandinavien, og også tidsmæssigt spænder den vidt.

De tidligste huse er fra omkring år 100 før vor tidsregning, og pladsen er aktiv de næste 1100 år frem til omkring år 1000-1050.

Her har været lidt af det hele,” siger Lars Larsson, der professor emeritus i arkæologi ved Lunds Universitet og har været med på Uppåkra siden de første udgravninger i 1996. Han har sammen med sit hold fundet spor efter en meget alsidig boplads med blandt andet handel, ølbrygning, bronzestøbning og smykkeproduktion. Her har også været husdyrhold og køkkenhaver, og en hornsmed har fremstillet kamme, nåle og spillebrikker i 2-300-tallet.

Og netop den store og mangfoldige aktivitet har nok været med til at gøre pladsen betydningsfuld og langtidsholdbar, mener Lars Larsson.

”Der findes flere mindre pladser rundt omkring, men meget få, hvor man som her fungerer som både økonomiske, socialt, kulturelt og sandsynligvis også juridisk centrum på et og samme sted. Det er en indflydelse, der kommer fra Sydeuropa, efterhånden som impulser fra Romerriget bevæger sig til Skandinavien.”

Kulthuset i orkanens øje
Arkæologerne har fundet spor efter flere store huse og haller, men særligt et 13 meter langt hus med en meget kraftig konstruktion har vakt opsigt. Fund af sølv- og bronze-bægre med guldblik-dekorerede bånd samt fundet af mere end 100 guldgubber tyder på, at det har været en vigtig bygning, og den bliver tolket som et kulthus eller trætempel.

”Der er spor efter en lille håndfuld nedbrændinger af flere bygninger omkring år 500. Vi kan se mindst tre forandringer, og en tolkning er, at det er familier, som slås frem og tilbage,” forklarer Lars Larsson.

Den germanske jernalder er en urolig periode, hvor magten ligger hos de stærkeste og sjældent går i arv gennem flere generationer. Lige som nogle af de andre strukturer i samfundet er den bølgende magtkamp impulser, man kender sydfra.

Det er ikke så usædvanligt, især ikke i Centraleuropa, at vi denne periode ser familier slås om magten. Måske ikke så ofte med nedbrændinger, men det sker. Så jager man en tidligere kongemagt væk og rykker ind med sin egen slægt. Det er en tydelig magtdemonstration. Man tager det, man kan bruge, og så bygger man nye huse oven på det gamle.”

Og ifølge Lars Larsson er det ikke utænkeligt, at der her også er tale om lokale slægter fra det vestlige Skåne, der kæmper om magten.

”Et argument for det kunne være, at kulthuset ikke er brændt ned. Det er til gengæld flere huse, der ligger i umiddelbar nærhed. Men kulthuset er der altså taget hensyn til, og hvis det var fremmede, der kom til, kunne man måske forestille sig, at man ikke havde taget det hensyn.”

Uppåkra er en af de vigtigste bopladser fra perioden. Med sin store volumen, lange levetid og alsidige aktivitet kan man her følge tilblivelsen af flere centrale elementer i vores samfund. For forskerne har pladsen været en vigtig brik i undersøgelserne af overgangen stammesamfundet i den tidlige jernalder til tilblivelsen af statsformationer omkring år 1000. Hvordan fungerede magten – og hvor hurtigt skete forandringerne i samfundet?

Men stadig mange spørgsmål er ubesvarede – og en stor del af Uppåkra ligger fortsat og venter på at blive udgravet.

I slutningen af 900-tallet bliver Danmark med Harald Blåtand i spidsen kristnet. Blåtand er i perioden op til sin død regent over Danmark med det dertilhørende Skåne. Med kristendommens udbredelse slutter Uppåkras tid som religiøst centrum.

Bægeret i bronze, sølv og guld er fundet under gulvet i kulthuset og et af de mere end 28.000 metalfund, der er gjort på Uppåkra. Bægeret er formentligt fremstillet i Uppåkra. Glasskålen, som er fundet samme sted, menes at stamme fra området ved Sortehavet. Foto: Lunds Universitet

Artikelserien Her blev Danmark født er blevet til på baggrund af en række foredrag, som blev afholdt i løbet af 2020. Artiklen her bringer nogle af de vigtigste pointer foredraget om Uppåkra i Skåne. Foredragsholder Lars Larsson, professor emeritus i arkæologi ved Lunds Universitet, har stået bag en række store studier omkring bosættelsen Uppåkra, er førende ekspert på svensk forhistorisk arkæologi og bl.a. særligt kendt for sit arbejde relateret til stenalder i Skåne.

Vild med sagnkonger, vikinger og jernalderarkæologi? Skal du være med til at få Lejre tilbage i danmarkshistorien?
Så skal du tilmelde dig Lejre Museums nyhedsbrev, hvor du månedligt vil modtage artikler, nyheder og spændende historier.

Til top
X
post-5385

DR2 JAGTER DEN FØRSTE DANSKE KONGE – OG SPORENE ENDER PÅ LEJRE MUSEUM

BEGIVENHED

DR2 jagter den første danske konge – og sporene ender på Lejre Museum

04.11.2021

Museumsinspektør Isabella No’omi Fuglø (tv) tager imod DR2-vært og historiker Cecilie Nielsen (th) på Lejre Museum, hvor jagten på den første danske konge ender. Foto: Nicki Sørensen/DR.

 

I DR2’s nye historiske serie ”Gåden om Danmarks første konge” rejser historiker Cecilie Nielsen rundt i kongeriget for at blive klogere på, hvorfor kongerækken ser ud, som den gør. Jagten fører hende i sidste afsnit til Lejre Museum, hvor en lille figur udfordrer den nationale selvforståelse – og viser, at der har været en kongemagt i Lejre før kristendommens indtog i Danmark

Lejre er et sted fyldt med sagn og mysterier – men de sidste 40 års arkæologiske udgravninger på egnen taler deres tydelige videnskabelige sprog og viser os, at de vilde historier ikke bare er grebet ud af den blå luft.

Før Gorm den Gamle og før Harald Blåtands kristning af danerne har der været en centraliseret magt i Lejre, og dén del af Danmarkshistorien får nu oprejsning i DR2’s nye serie ”Gåden om Danmarks første konge”. Historiker Cecilie Nielsen rejser land og rige rundt og besøger flere steder, hvor der er spor efter store konger.

Kongehallerne er en magtmanifestation
I sidste afsnit af serien, som lige nu kan ses i sin fulde længde på DRTV, møder Cecilie Nielsen museumsinspektør ved Lejre Museum, Isabella No’omi Fuglø, som hun har sat stævne ved kongehallen i Sagnlandet Lejre.

Kongehallen er en genskabelse af den største hal fra vikingetid, vi kender i Danmark, baseret på blandt andet Lejre Museum og ROMUs udgravninger og forskning. Sporene efter den blev fundet i 2009, og Isabella No’omi Fuglø peger på, hvordan den enorme hal, som måler over 60 meter fra gavl til gavl, er ét blandt flere vidnesbyrd om et magtcentrum i Lejre før Gorm den Gamle og hans efterkommere.

Odin fra Lejre udfordrer vores nationale selvfortælling
Isabella No’omi Fuglø inviterer også Cecilie Nielsen med ind på Lejre Museum, hvor man kan opleve sølvfiguren Odin fra Lejre, som blev fundet omkring kongehallen.

Ifølge Fuglø udfordrer tolkningen af denne unikke lille figur den danske selvforståelse som en nation, hvis historie først rigtig begynder ved Harald Blåtands kristning af danerne på Jellingestenen i ca. 965.

For Odin var gudernes konge og kongernes gud – derfor har figuren været meget værdifuld og en konge værdig. Så også dén vidner om en kongemagt i århundrederne, der gik forud for Gorm den Gamles og Harald Blåtands tid, forklarer Isabella No’omi Fuglø.

Hun mener, at der skal være mere plads i vores fælles bevidsthed til fortællingen om de kongemagter, der gik hånd i hånd med asatroen, og som havde deres langvarige storhedstid gennem flere århundreder, inden kristendommens indtog – og en væsentlig del af den historie begynder i Lejre.

Se hele serien ”Gåden om Danmarks første konge” på DRTV eller onsdage kl. 21.00 på DR2 fra 3. november. Afsnittet fra Lejre sendes på DR2 den 1. december.

Bliv klogere på, hvor Lejre er Kongerigets Vugge, og dyk dybere ned i historien om de første konger i udstillingen på Lejre Museum.

Læs mere om museet og se åbningstider og entrepriser.

Vild med sagnkonger, vikinger og jernalderarkæologi? Skal du være med til at få Lejre tilbage i danmarkshistorien?
Så skal du tilmelde dig Lejre Museums nyhedsbrev, hvor du månedligt vil modtage artikler, nyheder og spændende historier.

post-1509

Butik

BEGIVENHED

Besøg Lejre Museums butik hvor du finder et varieret udvalg af varer bl.a. historiske smykker, bøger, legetøj, drikke og meget mere. Mange af varerne kommer med en lille historie tilknytte. I Butikken kan også købes billet til museets udstillinger såvel som til museets forskellige arrangementer.

Lejre Museum tilbyder også muligheden for at stille tørsten og den søde tand. I museets lille cafehjørne kan du nyde økologisk, fairtrade Puro kaffe, økologisk juice, smoothies og sodavand fra Naturfrisk Ørbæk Bryggeri, Hansen’s Is samt chokolade fra den lokale chokoladeverdensmester Friis-Holm m.m. I sommerhalvåret kan du nyde dine køb og solens stråler i vores udendørs cafemøbler.

Det er gratis entré til museets butik og café.

banner_gul_99x32

Åbent i påsken
Alle dage kl. 11-16